Mavi Badem'li Blog : Kişisel Gelişim Kitapları Neden İşe Yaramaz?

Kahveni Kendin Yap!

twitter

4 Mart 2020 Çarşamba

Kişisel Gelişim Kitapları Neden İşe Yaramaz?


Kişisel Gelişim kitaplarını okuyan insanların çoğu neden sonuç alamıyor?


Günümüzde en çok satan kitaplar Kişisel Gelişim ve Motivasyon kitaplarıdır. En çok izlenen videolar ve sosyal medya hikayeleri içerisinde de Kişisel Gelişim ve Motivasyon geliyor. Aslına bakılırsa, tüm bunlarda bir sakınca yok! Sorun, bu kadar bolluk içerisindeki boşluktur!

Kitaplığında yeteri kadar kişisel gelişim kitabı olan biri olarak, sizlerle bazı şeyleri paylaşacağım. (Lütfen, yanlış anlaşılmasın, burada konu kişisel gelişim ve motivasyon kitaplarıdır, romanlar veya diğer edebi türler değil!)

Sorununuzun Ne Olduğunu Tanımlayın!


Öncelikle, her gördüğünüz, duyduğunuz, sosyal medyaya her girdiğinizde içerisinden alıntılar alınıp paylaşılan o kitabı almadan önce neden onu okumak istediğinizi sorgulayın. Hangi sonucu elde etmek için o kitaba ihtiyaç duyuyorsunuz:

- Takıntılarınız mı var?
- Sürekli mutsuz musunuz?
- Kafanıza taktığınız o kişiyle sürekli kavga içerisinde misiniz?
- Kendi kendinize mi konuşuyorsunuz?
- Hayatınızda her şey yolundadır fakat siz bir boşluk içerisinde misiniz?
- Doyumsuz musunuz?
- Rüya gibi tatilden döndükten sonra hala mutsuz musunuz?
- İşinizde başarılı mı olmak istiyorsunuz?
- Öz güvene mi ihtiyacınız var?
- Toplum önünde konuşmaya cesaretiniz yok mu? 
- Depresyon mu?
- Vs.

Yukarıdaki sorunlarınızı tespit ettikten sonra kitap seçmeniz daha doğru olacaktır.

Kitap Sizi Değiştirmez


Ancak ne yazık ki, sorunlarınızı tespit edip aldığınız kitabı okuduktan sonra değişmeniz yine size kalmıştır. Çünkü kişisel gelişim ve motivasyon kitaplarının etkisi insandan insana değişmektedir. Hatta bazen kitabı okuduğunuz süre boyunca değiştiğinizi düşünüyorsunuz, ancak kitap bitince eski halinize geri dönüyorsunuz.



Kendimden örnek vereyim. Yıllar önce ne zaman sahilde uzanıp masmavi denizin ortasında jetsky'de eğlenen insanları seyretsem, aniden o jetin üzerime geleceğini, kaçamayacağımı ve kanlar içinde orada can vereceğimi 'hayal' ederdim. Ya da arabada giderken karşıdan gelen beton mikserinin beni ezeceğini düşünerek dehşete düşerdim. Buna benzer  o kadar çok takıntım vardı ki: uçaktayken uçağımın kaybolacağını, beni asla bulamayacaklarını, aniden mutfaktaki dolabın üzerime düşeceğini ve oradıkça öleceğimi...vs.

Tüm bu 'hayallerden' kurtulmak için önce araştırma yaptım. Obsesif Kompülsif Bozukluk olduğunu keşfettim. Konuyla ilgili birçok kitap okudum. Kitaplardaki egzersizleri her gün tekrarladım. Sonuç? Koca bir SIFIR!

Sonra bir şey fark ettim: ne zaman aklıma kötü bir şey gelse, beynim beni başka şeylere yönlendirmeye başlamıştı. Örneğin, yolda yürürken bana araba çarpacağını düşündüğüm anda yanımdan geçen birinin giysi kombinini değerlendirmeye başlıyordum. Ya da o anda birisini arayıp konuşuyordum.

Kısaca, okuduğum kitapların hiç birinde yazmayan bir yöntemle takıntı hastalığımdan kurtulmuş oldum.

Bir Şeyler Yapın!


İşleri iyi gitmeyen, morali sürekli bozuk olan ve öz güveni eksik olan kişiler kendilerini kişisel gelişim veya motivasyon kitaplarının sayfaları arasında boğulurken bulurlar.

Fakat kişisel gelişim kitaplarının işe yaraması için en önemli faktör KENDİNİZDE BİR ŞEYLERİ DEĞİŞTİRMENİZ veya BİR ŞEYLER YAPMANIZ!

Örneğin, '5 adımda başarının sırrı' veya '10 adımda mutlu olmanın yolları' gibi kitapları okumak güzel olabilir. Ancak kitabı okuduktan sonra mucize beklemek saçmalık olurdu. Çünkü bu tarz kitaplar moralinizi yükseltmek ve size sorununuz her neyse onu bulup, ondan kurtulmanın yollarını anlatmaktadır.

Ve çoğu okur ne yazık ki okudukları kişisel gelişim kitaplarının son sayfasını da kapattıktan sonra elleri koynunda 'evrenden mucize' beklemektedir. Bir süre sonra yine kendilerini internette 'en iyi motivasyon konuşmacısı' veya 'en iyi kişisel gelişim' kitaplarını ararken bulu veriyorlar.

Mutsuzlar için kişisel gelişim?!


Ne zaman köylere seyahat etsem, insanların kısıtlı şartlarla ne kadar çok mutlu olduklarını fark ediyorum. Hatta memlekete ziyaretim sırasında çok fakir bir akrabamızı ziyaret etmiştim. Kadıncağız o kadar mutluydu ki, mutsuzluğumdan utandım! Sizce neden köylerdeki kısıtlı şartlardaki insanlar daha mutlular?

Cevap vereyim: Çünkü o insanlar sabah kalkar kalkmaz eline telefonununu alıp da Ayşe'nin o çok ünlü restoranda dün gece arkadaşlarıyla eğlendiği story'ye, Fatma'nın alış veriş torbalarıyla ayağının birini yan koyarak çekildiği fotoğrafa, ya da o ünlü bloggerin her gün farklı bir ülkede verdiği pozlara bakmıyor. Bakıp da canı sıkılmıyor. Bunlar geziyor da ben neden sabahın köründe işe gidiyorum, demiyorum. Benim on tane elbisem var, Merve'nin 100 tane elbisesi var demiyor. 

Kısaca, sizi mutsuz eden şeyleri kişisel gelişim kitaplarıyla değil: 

- Sosyal Medya'dan uzak durmakla,

- İzinli günlerinizi AVM'lerde geçirmekten kaçınmakla, 

- Elbise ve saçlarınıza harcadığınız gereksiz harcamaları durdurmakla, 

- Edebi türden kitaplar okumakla,

- Yardım veya gönüllü programlara katılarak insanlara fayda sağlamakla,

- Hobi edinmekle

tedavi ede bilirsiniz!

unhappy ile ilgili görsel sonucu


Kişisel Gelişim Kitapları Bilgilenmek için iyidir!


Kişisel Gelişim ve Motivasyon kitapları genelde insanların rahatsızlıklarından bahseden ilmi bilgilendirmelerle başlar. Böylece, insanlar kitaba ilk başladıklarında kendilerindeki sorunun ne olduğunu fark ederler. Ancak kitaplarda yapmaları gerekenleri hayatlarına uygulamaya kalkıştıklarında, çoğu insan yetersiz kalır. 

Kişisel Gelişim Kitapları sizde işe yaramıyor çünkü mevcut durumunuz hakkında sorumluluk alan ve hayatınızdaki değişiklikleri uygulayan siz olmalısınız. Çevreniz ve sahip olduğunuz şartları göz önünde bulundurarak okuduğunuz kitaplardaki uygulamaların nasıl çalışacağına siz karar vermelisiniz. Kişisel gelişim kitapları bakış açınızı değiştire bilir, ancak hayatınızı siz değiştirmelisiniz!

Kişisel Gelişim Kitaplarının Faydasını Görmek için: 


- Notlar alın. Kitaptaki önemli şeylerin altını çizin ve kitabı bitirdikten sonra tekrar dönüp o sayfaları gözden geçirin. 

- Plan hazırlayın. Notlarınızı aldıktan sonra küçük değişiklikleri hayatınıza nasıl uygulayacağınızı planlayın. Gerçekçi olun ve kendi sınırlarınızı zorlamayın.  

- Harekete geçin. Birçok insan kişisel gelişim kitaplarından sonuç alamaz. Çünkü kitapta yapmaları istenen değişimleri yıllardır alıştıkları kalıplara uygulamakta zorlanırlar. Değişimden korkarlar. Bilinçaltınızı değişim için gaza getirin. 

- Kendinizi sorumlu tutun. Gelişmek veya değişmek için kendinizi sorumlu tutun. Başardığınız her adım için kendinizi ödüllendirin. 

Sadece kişisel gelişim kitaplarını okumakla kalmayın, kendi hayatınızdan kişisel gelişim kitapları yaratın! Olmak istediğiniz şeye odaklanın ve bunun için neler yapa bileceğinizi düşünün. Hayatın anahtarı pasif bir bilgi tüketmek değildir, öğrendiklerinizi hayatınıza uygulamayı deneyin. O zaman hayatınız çok daha güzel hale gelecektir. 

Tavsiye Ettiğim Kişisel Gelişim Kitapları


- Milyoner Aklın Sırları (T.Harv Eker). Kitap daha çok iş kurmak veya işinde başarılı olmak isteyenler için olsa da, İrade ve Sabırlılık konusunda da çok yardımcı oluyor. Kitabın bana sağladığı en büyük fayda gereksiz harcamalardan ve beni rahatsız eden gelecek endişesinden kurtulmam oldu. 

- Amazon.com ve Yaratıcısı Jeff Bezos (Robert Spector). Kitap her ne kadar Amazon'un kuruluş hikayesini anlatsa da, insan kısıtlı şartlarda neler yapılabileceğini okuyunca, neden ben bu kadar fırsatın ve kolay şartların arasında bir şey yapamıyorum, diye düşünmeden edemiyor. Kitap bana bilginin yanı sıra İstediğim her şeyi yapabileceğimi, bir şeyleri elde etmek için oturup beklemek değil de harekete geçmek gerektiğini, yaptığım işte sürekli kendimi geliştirmem gerektiğini ve risk almayı öğretti. 

-Beynine Format At (M. Barış Muslu) Kitap sorunlarınızın bilimsel olarak neden kaynaklandığını açıklıyor. Bu kadar bilimsel bilgi ilk başlarda yoruyor. İçeriğindeki uygulamalar güzel ancak hayatınıza uygularken zaman zaman gerçekçi bulmaya bilirsiniz. Ama okuması gereken kişisel gelişim kitaplar listenize eklemenizde fayda var. 

- Ustalık Gerektiren Kafaya Takmama Sanatı (Mark Manson) Size asla şunu yapma, onu yapma, hayatına şunu uygula falan demeyen güzel bir kitap. İçeriği çok akıcı. Kitap size Takıntılardan nasıl değil, hangi takıntının faydalı veya zararlı olduğunu gösteriyor. Böylece, kafanızdan neyi çıkarıp neyi saklayacağınıza siz karar veriyorsunuz. Belki kitabın en çok satma nedeni UYGULAMA olmadan Değişe bileceğinizi göstermesidir. 

- Her Şey Seninle Başlar (Mümin Sekman). Kitap iş hayatında başarılı olmak, kafanızdaki sorunlardan kurtulmak, cesaretinizi toplamak için güzel şeylerden bahsediyor. Kitabın size verdiği mesaj: çaresizlik öğrenilmişse, başarılı olmak da öğrenilebilir " 

Kişisel Gelişim ve Motivasyon kitapları saymakla bitmez. Ancak yukarıda bahsettiğim gibi, kitaplarda yapmanız istenilen uygulamaları hayatınıza uygularken zorlanabilir veya şartlar uygun olmaya bilir. Bu yüzden önce SİZİ RAHATSIZ EDEN ŞEYLERDEN KENDİNİZ KURTULUN!















3 yorum:

  1. Ways & Works Consulting is a Top HR Consulting Firms in India. We Provide Best HR solutions to clients around the world. help you to enhance your career best recruitment agencies industry we serve with an aim to provide value aided service to employers Best recruitment agencies . with an in-depth understanding of their requirements. We are working as a perfect bridge between the employer and employee to fulfil their needs by placing the best suitable at place.

    YanıtlaSil
  2. Beynine format at kitabı hiç işime yaramadı :(

    YanıtlaSil
  3. Amazon'un kurucusunun kitabı gerçekten harika. Motive edici ve insan isterse nelere ulaşabileceğinin göstergesi.

    YanıtlaSil